I dag kan vi läsa på webben om att priserna för hockeymatchen mellan Tre Kronor och Team Europa säljs ut för 50 kronor, efter att haft ett högre ordinarie pris. Tidigare i höstas sänktes även priserna för fotbollsmatchen mellan Sverige-Holland.
Kan det vara så att det ekonomiska intresset från arrangörernas sida ligger i fokus framför intresset att få en fullsatt arena med glada supporters till lag oavsett sport?
Att arrangera en match medför självklart vissa kostnader, som hyra av arena, personalomkostnader och ersättning för olika kringkostnader. Att även få ut en vinst kan också vara en förstående orsak till att lägga på en del på biljettpriset.
Att tro att beläggningsgraden (antal som är på arenan i förhållande till antal som får vara på arenan) alltid ska vara 100 % oavsett pris kan vara orimligt att utgå från för arrangören.
För beläggningsgraden påverkas av olika faktorer, där priset troligtvis är en avgörande faktor. För en fotbollsmatch där priset ligger på drygt en tusenlapp motiverar inte alltid åskådarna att vilja gå på matchen.
Det hjälper inte alltid med att det kommer storstjärnor som Cristiano Ronaldo eller Lionel Messi för att få en hög beläggningsgrad.
För oavsett om det kommer storstjärnor som spelar en sportmatch så kan det vara värt att ta sig en funderare rörande biljettpriserna för att få en högre beläggningsgrad.
För då behöver arrangörerna inte dumpa priserna i sista minuten och kan fokusera på en fullsatt arena med glada supporters till de spelande lagen
För detta kan stimulera till att fler supporters återkommer till fler matcher, vilket genererar mer biljettintäkter för arrangörerna.
Ett tips för alla arrangörer till sportarrangemang; fundera på prissättningen till matcherna som arrangeras.
För det kan vara värt att även prioritera en fullsatt arena med glada supporters, för det kan i sig generera till det ekonomiska intresset som kan finnas hos er.